I kraft fra 22. mai 2026Sist endret 1. september 2026
Forskrift om grunnbeløp, reguleringsfaktorer, satser for minste pensjonsnivå og satser for garantipensjon i folketrygden fra 1. mai 2026 og virknings-tidspunkt for regulering av kravet til minsteinntekt for rett til ytelser etter folketrygdloven kapitlene 4, 8, 9 og 14
Ansvarlig departement: Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Laster lovteksten …
§ 1
Grunnbeløpet i folketrygden fastsettes til 136 549 kroner.
§ 2
Reguleringsfaktoren etter § 19-14 første ledd (lønnsveksten) settes til 4,91 prosent. Reguleringsfaktoren etter § 19-14 andre ledd settes til 4,69 prosent.
§ 3
Fra 1. mai 2026 fastsettes satsene for minste pensjonsnivå etter folketrygdloven § 19-8 tredje til sjette ledd slik:
Lav sats etter tredje ledd fastsettes til 217 531 kroner
Ordinær sats etter fjerde ledd fastsettes til 250 509 kroner
Høy sats etter femte ledd fastsettes til 263 191 kroner
Særskilt sats etter sjette ledd bokstav a fastsettes til 301 062 kroner
Særskilt sats etter sjette ledd bokstav b fastsettes til 405 215 kroner
Endret ved forskrift 23 juni 2026 nr. 1239 (i kraft 1 sep 2026 med virkning fra 1 mai 2026 og 1 jan 2027, se overgangsregel i endringsforskriftens del II).
§ 4
Reguleringsfaktoren etter § 20-18 første ledd (lønnsveksten) settes til 4,91 prosent. Reguleringsfaktoren etter § 20-18 andre ledd settes til 4,69 prosent.
§ 5
Satsene for garantipensjon etter folketrygdloven § 20-9 fastsettes til 234 765 kroner for ordinær sats og til 253 787 kroner for høy sats.
§ 6
Virkningstidspunktet for regulering av kravet til minsteinntekt for rett til ytelser etter folketrygdloven kapitlene 4, 8, 9 og 14 settes til 1. juni 2026.